قارچ

 

 

 

قارچ در اصل کلمهٔ ترکی است و برابر فارسی آن «سماروغ» است. مردم عادی به آن «کلاه دیوان» و «چتر مار» هم می‌گویند. قارچ‌ها بر خلاف گیاهان نمی‌توانند خوراک خود را تولید کنند؛ بنابر این برای ادامهٔ زندگی ناچارند از غذای جانوران مصرف کنند. قارچ از دسته سبزیجاتی است که در مورد آن باورهای اشتباه بسیاری در میان عامه مردم وجود دارد. برخی فکر می‌کنند قارچ سبزی بی‌خاصیتی است و در مقابل، عده‌ای بر مفید بودن آن اتفاق نظر دارند؛ تا جایی که آن را به جای گوشت مصرف می‌کنند، با این تصور که تمامی ‌نیازهای‌شان به پروتئین‌ها تامین خواهد شد. نکته‌ای که همواره باید به آن توجه کرد این است که قارچ را نباید جایگزین مناسب گوشت به حساب آورد، بلکه این ماده غذایی جزو سبزیجات بوده و ارزش غذایی‌اش نیز محدود است….
اگر بخواهیم به خواص آن اشاره کنیم باید بگوییم که این سبزی یکی از منابع خوب فیبر محسوب می‌شود اما نه تنها تمامی ‌اسیدهای آمینه ضروری را دارا نیست، بلکه جذب پروتئین‌های موجود در آن به دلیل منشأ گیاهی بودن در مقایسه با منابع حیوانی پایین‌تر است. بنابراین استفاده از قارچ و جایگزین کردن آن به جای گوشت به ویژه برای کودکان در حال رشد و زنان باردار یا شیرده عادتی غلط تلقی می‌شود.
البته این ماده غذایی آن‌قدرها هم بی‌خاصیت نیست؛ چون منبع خوبی از اسیدفولیک به حساب می‌آید که یکی از ویتامین‌های‌ گروه B است و در خون‌سازی نقش به سزایی دارد. پس فراموش نکنید که باید تنوع را در برنامه‌غذایی جدی بگیرید زیرا هر کدام از سبزیجات یک سری از ویتامین‌ها را بیشتر و یک سری را کمتر دارند.
سوال دیگری که گاهی توجه خانم‌ها را به خود جلب می‌کند، این است که آیا قارچ مانده و قهوه‌ای ‌شده را می‌توان مصرف کرد یا خیر؟
باید گفت تمامی‌ سبزیجات، وقتی مدتی از نگهداریشان می‌گذرد، مقداری از ویتامین C خود را از دست می‌دهند. احتمالا تغییر رنگ قارچ به دلیل از دست دادن مقداری از ویتامین‌ C و اکسید شدن در مقابل هواست اما به هر حال، تغییر رنگ نشانه بی‌خاصیت شدن کامل آنها نیست. طبیعی است که هرچه مواد غذایی و به ویژه سبزیجات را تازه‌تر مصرف کنید، ارزش غذایی بیشتری خواهند داشت.

در گذشته قارچ را از مراتع و جنگل ها جمع می کردند. امروزه درکارگاه های صنعتی تولید و در تمام سال در اکثر مغازه ها  وسوپرمارکت ها عرضه می گردد. "قارچ استخوان ها را تقویت می کند، خستگی را رفع می کند و کمبود ویتامینD را جبران می کند."

اکثر مواد غذایی در طبیعت به مقدار کافی ویتامین D دارند؛ مثل ماهی، قارچ و بعضی از انواع پنیرها. معمولاً چون با کمک نور آفتاب در پوست بدن به راحتی ویتامین D تولید می شود، مقدار کمی ویتامین D لازم داریم. فقط در زمستان وقتی که نور آفتاب به ندرت به بدنمان می خورد و ما خیلی کم از خانه خارج می شویم و وقتی هم که خارج می شویم لباسهای کلفت می پوشیم، پوست ما این شانس را ندارد که از نور آفتاب استفاده کند و تولید ویتامین D نماید. افرادی که مدت طولانی در تخت هستند و یا اصولاً بیرون نمی روند، غالباً ازکمبود ویتامین D رنج می برند و این امر به استخوان های آنها صدمه می زند. ویتامینD باعث می شود که کلسیم در روده جذب شده و بلافاصله در استخوانها بکار رود. افراد مسن غالباً به مرض بی آهک شدن استخوان (پوکی استخوان) مبتلا هستند. آنها بایستی از رژیم غذائی استفاده کنند که دارای ویتامین D باشد مثل قارچ. یک پرس قارچ (200 گرم) نیاز روزانه به ویتامین D را تامین می کند.

هر کس به هر دلیلی مدت طولانی در تخت بماند، استخوان هایش بصورت مطلوب ساخته نخواهد شد. از طرف دیگر در اثر کمبود نور خورشید و کمبود ویتامینD بدن قادر به جذب کلسیم نخواهد بود. غالباً این افراد وقتی متوجه نارسائی می شوند که می خواهند تخت را ترک کنند. با این استخوان های ضعیف بایستی انسان کاملاً مراقب باشد. به اینگونه افراد توصیه می شود حتی المقدور درهرهفته سه مرتبه، هر بار یک پرس قارچ میل نمایند و بهتر است با شیر و یا محصولات لبنی خورده شود، چه پخته و چه خام بعنوان سالاد مصرف شود؛ قارچ به عنوان منبع ویتامین D و شیر، ماست و یا پنیر به عنوان منابع کلسیم ، سبب تقویت استخوان ها می شوند.

برای اینکه تمام مواد مغذی از موادغذائی به بهترین صورت جذب شوند، نیاز به ویتامین های گروه B می باشد. قارچ یک دسته از این ویتامین های سوخت و ساز را تامین می کند. هر سلول در بدن ما به ویتامین B2 موجود در قارچ نیاز دارد تا بتواند انرژی کسب کند. برای اینکه انسان زود خسته و کم حوصله نشود، اعصاب هم نیاز به ویتامین B2 دارند. وظیفه بیوتین موجود در قارچ در سوخت و ساز بدن این است که انرژی را آماده نگه می دارد و اسید فولیک در سوخت و ساز پروتئین و مواد اصلی ژن ها نقش مهمی را بازی می کند. خانم ها بطور متوسط 90% مقدار ویتامین B2 توصیه شده را دارا می باشند و به ندرت یک زن اسید فولیک را به اندازه لازم جذب می کند. بنابراین برای حل این مشکل بایستی خانمها در رژیم غذائی خود غالباً از قارچ استفاده کنند.

معمولاً قارچ را بایستی فقط به صورت پخته میل کرد. چونکه قارچ ها آلوده به موادی هستند که فقط در اثر پختن از بین می روند. ولی قارچ هایی را که در واحدهای صنعتی تولید می شوند، می توان بدون هیچ مشکلی پس از تمیز کردن مصرف کرد.

/ 0 نظر / 93 بازدید